12 greșeli de evitat la început de drum – partea I

Shape Image One
12 greșeli de evitat la început de drum – partea I

Îmi aduc aminte cum acum câțiva ani buni (încerc să nu îmi aduc aminte câți 🙂 ) pășeam timidă în lumea fotografiei. Și trebuie să recunosc că la început am făcut nenumărate greșeli, începând cu graba și apoi considerând că pot sări anumiți pași (cum ar fi documentarea dinaintea unei excursii fotografice).

Fiecare dintre noi greșim, eu încă am momente în care… să spunem că nu sunt îndeajuns de atentă. Probabil există fotografi extrem de talentați care reușesc să realizeze lucrări extraordinare fără foarte mult efort, însă nu cred că este nici cazul meu, poate nici al tău.

 

De-alungul timpului am adunat 12 greșeli comune pe care le putem face la început de drum în fotografie. 

 

1. As spune că cea mai des întâlnită (și cea mai tragică) greșeală este sa crezi că dacă ai o camera extrem de scumpă te vei transforma într-un fotograf excelent.

Daca ai buget și îți permiți o cameră foarte bună de la început nu pot decât să fiu invidioasă. Însă, camera aceea are un manual care trebuie citit. A învăța cum te poate ajuta unealta pe care o deții este un lucru de care vei fi mulțumit/ă întreaga ta cariera… Și să nu uităm că fotografia nu ține numai de camera de fotografiat… ține de cunoștințele acumulate în timp, experiență, aptitudini și abilitatea de a te exprima vizual.

 

Greseli de evitat in fotografie
© Elena Corbu

 

2. O a doua greșeală la fel de mare este a nu învăța „cu ce se mănâncă fotografia”

Ce este fotografia? Cum o realizăm? Cum reușim să facem acele imagini extraordinare pe care le vedem la ceilalți fotografi? Luăm camera și ieșim la fotografiat? Hmmm… da, este o posibilitate. Însă recomandarea este sa începi să te familiarizezi cu bazele fotografiei, să descoperi ce este o diafragmă și cum o poți folosi în avantajul tău, ce este timpul de expunere sau ISO și cum pot acestea ajuta la îmbunătățirea fotografiilor tale.

 

Greseli de evitat in fotografie
© Elena Corbu

 

3. A crede ca în editare constă totul și că poți repara orice greșeală în postprocesare

Majoritatea ariilor fotografiei implică postprocesare, la unele postprocesarea durează mai mult decât ședința foto în sine. Este esențial să știi ceea ce îți dorești de la o imagine de la bun început, iar în timpul ședinței foto să realizezi totul așa cum îți dorești. De exemplu: subiectul nu este detașat de fundal pentru că nu am folosit diafragma potrivită… soluția nu este să îl blurăm în editare. Această abordare este mai puțin sănătoasă pentru un fotograf, deoarece ajungem să stăm mai mult în fața calculatorului decât în teren, iar rezultatul unei astfel de corecții poate fi un „fiasco”.

 

 

4. Focusul pierdut

Focalizarea automată – unde fotograful permite camerei de fotografiat să aleagă punctele de focalizare – este o modalitate nu tocmai bună de a focaliza. Motivul este simplu – camera ta nu știe pe ce vrei tu să pui accentul. Mai folosești și un obiectiv zoom și diafragma deschisă și deja camera foto ți-a schimbat cu totul imaginea în sensul că a schimbat punctul de interes. Dacă subiectul tău este o persoană (o pasăre sau un animal) este de preferat să focalizezi pe ochii acestuia.

 

 

5. Umbrele dure și contrastele mari

Uneori umbrele puternice și contrastele mari pot da un dramatism aparte unei imagini și de cele mai multe ori ne dorim să avem detalii în tot cadrul. În general, umbrele și contrastele apar în lumină puternică, fie că este cea din mijlocul zilei, fie atunci când alegem să fotografiem în contralumină. În astfel de cazuri, pentru a estompa umbrele și contrastele foarte mari, trebuie să ne folosim de lumini auxiliare, cum ar fi un bliț sau o blendă, cu care să direcționăm o parte din lumina ambientală către subiect.

Greseli in fotografie
© Luiza Marinaș

 

6. Neclaritatea subiectului

Uneori ne putem juca într-un mod creativ cu neclaritatea subiectului atâta timp cât aceasta este justificată prin povestea imaginii sau prin modul de abordare. Daca nu ai avut intenția explicită de a avea fotografiile neclare sau încețoșate este posibil să fi folosit un timp de expunere prea lung sau să fi focalizat incorect. Dacă ai un subiect în mișcare este de preferat să folosești focalizarea continuă și să ai un timp de expunere îndeajuns de scurt pentru a „îngheța” momentul/subiectul.

 

 

Partea a doua a articolului o găsiți aici. 

 

Fotografie: Luiza Marinaș & Elena Corbu

Text : Luiza Marinaș

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *