Focus și claritate în fotografie

Shape Image One
Focus și claritate în fotografie

Știți, când am făcut primi pași în această fascinantă lume a fotografiei, credeam că totul constă în a avea focus, expunere corectă și o compoziție mulțumitoare. Iar când spun focus și claritate în fotografie, mă refer la sharp pe întreaga suprafață a imaginii.

 

Ulterior, am descoperit că, de fapt importanța și valoarea unei imagini stă în mesajul transmis. Cât de mult poți tu, ca artist, să trezești emoții, amintiri și sentimente în rândul privitorilor.

 

Nu mă înțelegeți greșit, nu afirm că focusul și claritatea unei imagini sunt de lăsat la urmă sau de ignorat, sub nici o forma. Focus/claritatea subiectului este esențială în multe cazuri, însă uneori, tocmai soft focusul, focusul selectiv pus pe altceva decât pe subiectul în sine sau lipsa focusului poate reda o fotografie uimitoare. Spun doar ca nu este incorect să învățam din greșeli, poate să încercăm să nu le percepem ca erori și să privim imaginea de ansamblu, să începem să creăm. Poate o imagine fără focus să aibă un mesaj consistent? Fără discuții. Personal, greșind am început să deschid ochii, să văd, să admir și să accept fără să critic la prima vedere.

 

© Luiza Marinaș (Boldeanu) / Nikon D 750, 50mm, f/ 2.0, 1/250 s, ISO 200

 

Iată câteva exemple:

Balerina pe gheață

 

Atunci când dorim să simulăm mișcarea unui subiect, să redăm cât de uluitor se învârte, și ce frumoasă este mișcarea în șine, putem alege să nu avem întreg subiectul în focus… sau chiar deloc.
Teoria spune că ar trebui să avem un punct de referință, însă această nu spune că acel punct nu poate fi o pată de culoare, cum este cazul balerinei din fotografia de mai jos. Uneori, chiar imaginile neclare ne pot oferi o compoziție interesanta și o armonie vizuală plăcută.

 

Focus și claritate în fotografie
© Tatiana Volontir / Canon EOS 20D, 50mm, f/22, 1/8s, ISO 800

 

Portretizarea unui bărbat

În imaginea din stânga punctul maxim de claritate nu este pe fața personajului, așa cum am proceda în mod obișnuit, ci pe mâinile acestuia. Am pus accent pe mâini pentru că privirea este destul de profundă pentru a răzbate și dincolo de neclaritate.

 

Pianistul

În cea din dreapta am pus accentual tot pe mâini, însă in acest caz vorbim despre reprezentarea unui pianist și mai precis am dorit să scot în evidență deprinderile personajului fotografiat. Atât unghiul oblic cât și focusul pe mână îi dă o anumită muzicalitate imaginii și o mai bună armonie vizuală.

 

 

Circle of life

Așa cum spune și titlul ales, fotografia vrea sa redea cercul în care ne învârtim de-a lungul vieții. În partea stângă a imaginii este reprezentat eul muncitor și creator, iar în partea dreaptă cel risipitor. Am ales să redăm personajul “pozitiv” în focus și cel “negativ” neclar, tocmai pentru a sublinia antiteza dintre liniștea interioară a unuia și tumultul celuilalt.

 

Part of Identities project
© Tina Genovia & Luiza Marinaș (Boldeanu) / Proiectul „Identities”
Imagine conceptuală realizată din mai multe cadre.

 

Balerina

La fel ca în exemplele de mai sus, putem alege voit ca punctul de focus sa nu fie pe chipul personajului, așa cum impun principiile de bază ale fotografiei, ci pe o mână. Fotografie dorește să arate o imagine de ansamblu al subiectului și pune accent pe delicatețea mișcării balerinei.

 

Autoportret

O imagine în care am avut drept obiect de studiu – timpul lung de expunere. Nu am urmărit o imagine clară deoarece scopul era să redau mai degrabă mișcarea și zbuciumul. Fotografia spre deosebire de cadrul cinematografic este un mediu de redare vizuală static. Si atunci pentru a reda dinamismul în fotografie, ne putem folosi de un timp de expunere mai lung. Muzica cântată cu o trăire intensă, vizual se transpune într-o imagine dinamică. Astfel am ales un timp de expunere de 4 secunde pentru a putea ieși din constrângerea statică dată de imaginea fotografică.

 

 

Breathin Skin

Imaginea de mai jos dorește să redea fragilitatea și senzualitatea unei femei. Am folosit aburul, picăturile de apă și soft focusul întocmai pentru a sublinia cele două trăsături ale feminității și pentru a lăsa privitorul să admire imaginea „din afară“.

 

© Luiza Marinaș (Boldeanu) / Nikon D 750, 17-35mm, f/ 2.8, 1/100 s, ISO 3200

 

Pomegranate juice

În fotografia de mai jos, datorită focus-ului selectiv, privirea staționează pe mâna stângă întinsă în față și pe rodia aflată în acest punct. Personajul este în zona de neclaritate, făcându-se astfel o separare foarte bună a celor două planuri. Simbolic vorbind, rodia este întruchiparea fertilității, bunăstării, dragostei, căsătoriei, virtuții și a feminității. Astfel, imaginea alăturată nu este neapărat un portret al personajului, ci mai degrabă o variantă de portret conceptual în care se redă simbolul rodiei și semnificația acesteia.

 

Focus și claritate în fotografie
© Tatiana Volontir / Canon EOS 20D, 50mm, f/2.0, 1/5000s, ISO 400

 

Cel mai important este să vedem in fiecare eroare sau rezultat diferit, să nu ii spunem neapărat greșeală, o oportunitate. O șansă de a învăța din experiență sau de a crea ceva nou.

Așteptăm cu drag comentariile, întrebările și experiențele tale fotografice legate de acest subiect.

 

Înscrie-te la WORKSHOPU-UL DE PORTRET ARISTIC din 28 septembrie 2018 și vei descoperi alături de Luiza Marinaș (Boldeanu) și Tatiana Volontir cum să spui povești în imagini.

Învață să gândești și să vezi creativ la cursurile de fotografie PhotoInsights Academy.

Text: Luiza Marinaș – Boldeanu & Tatiana Volontir 

Foto: Luiza Marinaș (Boldeanu), Tatiana Volontir  & Tina Genovia 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *