10 Greșeli comune în fotografia de portret – partea II

Shape Image One
10 Greșeli comune în fotografia de portret – partea II

Fotografia de portret este poate cel mai dificil gen de fotografie. Spun asta deoarece putem cădea foarte ușor în capcana unui subiect ce ne fascinează și grăbindu-ne sau având acel sentiment de nou și interesant, putem face greșeli de neiertat.

 

Iată continuarea articolului despre greșelile frecvente pe care le putem face în portretistică. Prima parte a articolul o puteți găsi aici.

 

6. A da aceleași instrucțiuni fiecărui model în parte

A NU da aceleași instrucțiuni fiecărui model în parte este poate cel mai prețios sfat în portretistică… Și asta pentru că suntem diferiți. Cred că sunteți de acord că nu ne plac aceleași lucruri, nu mergem în aceleași vacanțe, nu citim aceleași cărți, nu admirăm aceleași priveliști, nu mâncăm același tip de mâncare, sau că nu suntem percepuți la fel de toată lumea. De aici și concluzia….nu comunicăm la fel cu toată lumea și nu dăm aceleași instrucțiuni fiecărui subiect pe care îl fotografiem.

Încercați să cunoașteți subiectul: ce îi place (mai ales ce nu îi place), cum preferă să i se vorbească sau ce mod de viață are… Numai atunci vei putea crea o conexiune reală cu subiectul tău, reușind astfel să realizezi “acea” fotografie.

 

Portretistica
© Luiza Marinaș Nikon D700, 190mm, f/5.6, 1/640s, ISO 200

 

7. Editarea exagerată

Și atunci când consideri că ai reușit – ai ales obiectivul corect, ai o compoziție bună, un fundal curat și o lumină superbă, dai de post-procesare. Și iată cum o imagine extraordinară se poate transforma într-una mediocră. Sunt foarte multe metode de a face o editare greșită și bineînțeles, că există foarte multe metode de a realiza o editare reușită. Din fericire, sau nu, în procesare totul este relativ și se diferențiază în funcție de idee, concept sau subiect.
Cele mai frecvente greșeli la capitolul editare sunt exagerarea clarității prin folosirea contrastului, saturarea pigmenților pielii, evidențierea detaliilor irelevante (ca de exemplu imperfecțiunea pielii) sau aplicarea de filtre, uneori, kitschoase și nenaturale. Mai putem aminti de zgomotul de imagine excesiv, lipsa texturii pielii în urma editării excesive și multe altele, lista fiind destul de lungă. Ideea este să nu exagerăm, editarea se face din aproape în aproape.

 

 

* De precizat este că în fotografia documentară și foto-jurnalism, editările trebuie reduse la minim, în aceste genuri de fotografie fiind acceptate doar ajustări de bază.

 

8. Compoziția nereușită

Regulile de compoziție sunt nenumărate, de la elemente de bază la compoziție cromatică sau modalități de folosire a luminii ca elemente de compoziție. Și pentru că sunt nenumărate reguli de compoziție, de multe ori uităm să ținem cont de părțile cele mai simple ale compoziției cum ar fi, spațiul negativ care poate fi prea mult sau prea puțin (de cele mai multe ori deasupra capului sau în lateral) ori forma imaginii (marea majoritate a fotografiilor de portret este realizată pe forma de tip înalt, deși forma de tip lat poate fi extrem de atrăgătoare). Mai amintim și că este de preferat să nu tăiem degetele, mâinile si picioarele într-un mod lipsit de armonie. Ca sfat, încadrați subiectul în așa fel încât să fie plăcut de privit și să nu aibă elemente care să concureze cu el în imaginea finală.

 

9. Fundalul…. întotdeauna amintim fundalul

Fundalul unei imagini poate face sau desface. Cea mai des întâlnită greșeală de compoziție, pe care am remarcat-o de-a lungul timpului, este neacordarea importanței cuvenite fundalului. Prea multe detalii în spatele subiectului (chiar dacă nu sunt în focus) pot distrage atenția. Prea mult fundal (folosirea unui obiectiv superangular) poate, de asemenea, transforma o fotografie ce poate fi excelentă într-una mediocră.

 

10. Imagini cu subiect fără mesaj

Sunt multe greșeli pe care le putem face în fotografie, însă cred că una din cele mai des întâlnite este realizarea imaginilor cu subiect, dar fără mesaj. Fotografiile foarte bune sunt catalogate astfel deoarece au substanță, au un mesaj, exprimă ceva, trezesc un sentiment în privitor. Din păcate, sunt multe fotografii aruncate în mediul online cu un subiect… care nu exprimă nimic altceva decât „io la…. sau el/ea la”.
Fotografia este în primul rând limbaj vizual, iar prin definiție ea trebuie să ne spună ceva, iar noi, fotografii, suntem datori să folosim elementele pe care le avem la îndemână pentru a scrie propoziția, fraza, povestea cât mai cursiv si comprehensiv posibil.

 

Iată că v-am povestit despre câteva greșeli pe care le putem face în portretistică, lista este la fel de lungă precum regulile și principiile care stau la baza unei fotografii extraordinare. Însuși regulile respectate ad litteram se pot transforma în greșeli; sau falsa credință că am ajuns în punctul în care le știm pe toate. Și cei mai experimentați și bine catalogați fotografi fac greșeli, însă este important să învățăm din ele, pentru că fotografia este un proces de învățare continuă.

Revenim cu mai multe articole similare despre ce trebuie evitat în diferite tipuri de fotografie. Până atunci, hai să ieșim la fotografiat cu entuziasmul cu care iese un copil la joacă.

 

Portretistica
© Luiza Marinaș, Bali, Nikon D700, 80mm, f/9.0, 1/500s, ISO 320

Iar dacă vorbim despre a învăța continuu te invităm la unul dintre cursurile noastre de fotografie sau la unul din viitoare workshop-uri cu tema de portretistică.

Dacă îți e mai ușor să înveți individual sau vrei să ai un program flexibil, te invităm la unul din cursurile noastre individuale.

Despre îți place atmosfera de workshop și vrei să înveți despre simbol, storytelling, culoare și importanța elementelor ce le incluzi în fotografia de portret, hai la workshop–ul de senzorial și simbolistică.

 

Text și foto: Luiza Marinaș

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *